mandag 26. september 2011

En hund etter sopp



Husker du "Tjorven" og "Båtsmann" som er i kantarellskogen og finner mye sopp, til "farbror Melkers" store fortvilelse??
Scenen er fornøyelig, og jeg har mer enn en gang ønsket at fiksjonen kunne bli virkelighet, tenk å ha en hund som FINNER sopp!

Jeg har prøvet opp igjennom med egne hunder i soppskogen, uten særlig hell, ingen "kantarellhunder" her i gården altså.


Ingen "kantarellhund", men super turkamerat, -
våt etter ett av dagens mange bad...

Men vi finner sopp allikevel, "Stella" og jeg, for om hun ikke leder meg til soppen, så gjør hun mange stopp, og tar kronglete veier, og rett som det er, står det sopp der vi basker oss fram.


 I dag var det ei li full av traktkantarell, det luktet faktisk sopp lang vei, så nå er det "mor" som trenes til å bli familiens "sopphund".












Vi fant forresten masse nydelig lyng også , til tross for at det er "feil måned" for den, kanskje  var det ei tue som kom litt seint i gang?!















Det at den aldri vil komme igjen, gjør hver dag så spesiell.
( Ukjent)

4 kommentarer:

  1. Høsten er ikke så verst når man kan gå i soppskogen :) Klemmer fra gunhild

    SvarSlett
  2. Ja, jeg er kjempeheldig som har skog og mark rett utenfor stuedøra, og anledning til å bruke naturen! - Og så er det fint å ha ei som bare MÅ ut, uansett vær og føre!!

    SvarSlett
  3. Å. Se på ho! Kan Stella og Sari dra på ferie til England?

    SvarSlett