mandag 1. oktober 2012

Saft suse!!







































Vi er velsignet med et stort (enormt) epletre, og det bærer trofast kilovis av epler år etter år.

Heldigvis er det mange i vårt nærområde som har lyst på epler til kaker, mos og til å spise, så noen kilo får vi da gitt bort. Men det er alltid veldig mange igjen allikevel, og jeg liker ikke å se den fine frukten bare gå til spille. Derfor blir det mye syltetøy og mange eplekaker i heimen om høsten, og det er jo veldig godt, men det går en grense...
I ettermiddag kom jeg på den smarte ideen at jeg kunne  koke saft på gamle måten, og gravde fram den  nærmest forhistoriske saftkokeren vår. Fem kilo epler ble vasket og delt, og så var det bare å sette i gang med å vente og vente.
Etter en stund piplet det fram noen lyserøde dråper, og så noen til. Etter to- 2- timer hadde jeg fått nesten en liter(!!) lekker eplesaft! Da var nok nok, og prosjektet ble avsluttet.

Her bare måtte jeg prøve hvordan det kanskje kan bli, til jul eller no' sånt...

Så her blir det fortsatt eplesyltetøy og eplekaker, tilslørte bondepiker og eplegrøt framover, for SÅ eksklusiv saft lager jeg bare ytterst sjelden! Lurer på hvilken anledning som er stor nok til å sprette den safta? Julemiddagen kanskje?!

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar