tirsdag 17. september 2013

På reisefot!

Jeg skal snart ut på tur, - til York og Liverpool! En svipptur i "ei oval helg", med klærne stappet i en eller annen bag, det er ikke så farlig.

Da var det annerledes for noen tiår siden; en reise til Oslo var en stor begivenhet som tok tid, og en tur til Amerika - med båt - tok uker! Man slurvet ikke med pakkinga da...
Noe jeg ble minnet om da jeg var på Lions' store loppemarked på lørdag. Jeg kom nemlig over tidligere tiders "håndbaggasjekofferter", nette, små pappkofferter fra før krigen!


De hadde fremdeles navnelapper med sirlig håndskrift, og det lå tynt silkepapir inni- slik at tøyet kunne holdes så fint som mulig på reisen, uten "krøller". Man slurvet ikke med buksepress og bluseermer på den tida, nei!

Tror nok ikke at disse kofferten får bli med til UK, men de skal virkelig komme i bruk til oppbevaring i heimen, synlig på ei hylle i gangen!

Og så kan de ligge der og minne oss om hvilken stor begivnhet det var å reise, og holde hemmelighetsfullt på alle opplevelsene fra den gang da...




Og nå som da:
AT REJSE ER AT LEVE ( H.C Andersen)

Jeg gleder meg! :-)

2 kommentarer: