onsdag 30. september 2015

Kristiansand fra en ny vinkel

Kristiansand er en flott by, det tror jeg de fleste nordmenn og mange andre, mener. Hvem har ikke ruslet i Markens, spist deilig fiskesuppe på Fiskebrygga, frydet seg over Sabeltanns sprell og alle dyrene i Dyreparken, badet på ei nydelig strand eller blitt trøtt i beina på Sørlandssenteret?!
Helt fra jeg som småjente var på ferie i byen, og oppdaget Kvadraturen, har jeg vært betatt, og etter gårsdagens tur til Byen som de sier på disse kanter, er ikke beundringen mindre.
En liten spasertur fra "Lund sentrum" ligger Gimle gård, eller Sørlandets naturhistoriske museum, med en tilhørende praktfull botanisk hage. Jeg har så vidt gått forbi der en gang, uten helt å fatte hva jeg har gått glipp av. I går gikk jeg inn, og du verden, jeg kunne bare blitt der mellom duftende roser, klosterurter, georginerader,modne druer og klukkende bekker. Noe så nydelig og interessant!




Jeg kom meg verken inn på Kunstmuseet som også er en del av anlegget, eller fikk sett inne i det flotte naturhistoriske museet, for når høstsola steker, og en til og med kan sitte ute med en kopp kaffe i slike omgivelser, ja, da har jeg alt jeg trenger for en dag! (Og så er det jo fint å ha noe til gode også!) Jeg bare fatter ikke hvorfor jeg ikke har vært der før?!


Dagen ble for øvrig toppet med en fantastisk tur til fjellknausen "Den omvendte båt" der vi fikk hele Kristiansand for våre føtter. Vi fikk sett byen i et helt nytt perspektiv, bokstavelig talt. Det var rett og slett spektakulært, og kveldslyset gjorde opplevelsen magisk!

Stor takk til dagens turguide, Halvor!


Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar