onsdag 16. desember 2015

Rømmebrød og svenskekaker

I dag har jeg bakt "rømmebrød" og "svenskekaker", og det lukter rømme og stjerneanis i huset! Det lukter jul! Ja, for når disse brødene stekes, da kommer julefølelsene snikende via komfyren. Å bake rømmebrød og svenskekaker, tar meg tilbake til Østfold og mors kjøkken (hun lager forresten disse brødene fremdeles!) En god tradisjon å ta med videre, og jeg kan anbefale disse hvis du har lyst til å prøve noe nytt!
Så i dag slår jeg til som "matblogger"... Jeg deler i alle fall en oppskrift eller to! :-)














Rømmebrød - lettvint og godt
1,7 l hv.mel
4 ts bakepulver
2 ts salt 
2 bokser lettrømme
Surmelk til deigen blir passe

Bland alt sammen i en bolle. 
Lag to store , runde kaker, som du setter på ei stekeplate, skjær et kryss i hver kake! 
Stekes ca 40 min. på 180 grader, sjekk underveis, brødet skal være litt "svampent".

Svenskekake
6 dl vann 
2 ss margarin
2 ss sirup
- varmes fingervarmt
1 pk. gjær røres ut i blandingen

Bland i en bolle 
1 ss stjerneanis
8 dl hv.mel
8 dl sammalt rug
2 ts. salt

Tilsett gjærblandingen og kna alt sammen, klapp ut fire store, runde kaker (2 pr. stekebrett) 
Lag et hull (ca 0,5 cm) midt i hver kake og prikk dem med en gaffel, heves på brettet (ca 20 min)
Stekes ved 225 grader i ca 10 min.


PS! Jeg lagde gulrot- og appelsinmarmelade etter Kristoffer Sjuves oppskrift, det blir mye god lukt og smak av det også:
appelsin- gulrotmarmelade


Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar